20131015

”Den samtida novellkonstens mästare.”

Källa
Nobelpriset i litteratur 2013 gick alltså till Alice Munro, om någon nu missat det. Jag som så många andra tycker att det är roligt att det är en kvinna som får mottaga priset. Sedan 1901 är har det delats ut 106 Nobelpriser i litteratur, av dessa är det endast 13 av dem som gått till kvinnor. Varpå Alice Munro alltså är den trettonde (nobelprize.org).

Jag har som vanligt inte läst något av årets pristagare och tycker nog att det är lite jobbigt att det kommit upp fler att-läsa-böcker på listan och i traven på sängbordet. Men jag vet många som faktiskt har läst hennes verk och som uppskattar dem, så nu har mina förväntningar på henne som författare ökat. Jag menar, om hon liknas vid Tjechov kan det ju inte vara annat än bra.

"Munro har uppskattats för sin finstämda novellkonst, som kännetecknas av en klar stil och psykologisk realism. Av somliga har hon betraktats som en kanadensisk Tjechov." (Svenska Akademien)

1909 Selma Lagerlöf
1926 Grazia Deledda
1928 Sigrid Undset
1938 Pearl Buck
1945 Gabriela Mistral
1966 Nelly Sachs
1991 Nadine Gordimer
1993 Toni Morrison
1996 Wislawa Szymborska
2004 Elfriede Jelinek
2007 Doris Lessing
2009 Herta Müller
2013 Alice Munro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar